C64 Tape Interface |
Idee: Zou het niet leuk zijn om die klassieke C64 spellen weer te kunnen spelen op een echte C64?
Op het internet kun je heel veel spellen in TAP formaat vinden. Tap files zijn gedigitaliseerde tapes (cassettebandjes weet je nog!).
(Link naar honderden games in TAP formaat: TheOldComputer.com)
Probleem: Tap files werken goed in een C64 Emulator (zoals Vice), maar hoe krijg je die TAP files in een echte C64?
Oplossingen:
1) TAP files zijn om te zetten in WAV files (geluidsbestanden). Als je nog een werkende cassette recorder in huis hebt zou je het geluidsbestand kunnen overzetten op een \ cassette en de originele datasette gebruiken om het spel in te laden, op youtube heb ik mensen dat zien doen.
Op LINUX maak je gebruik van deze software om de TAP files naar WAV om te zetten:C64 Datasette tape utilities
2) Als je geen cassette recorder meer in huis hebt, kun het het geluidsbestand (tap omgezet naar wav) afspelen op de computer en direct aanbieden aan de datasette poort van de C64
Daarvoor moet je wel een Tap Interface hebben/maken.
Een veel gebruikte schakeling is deze, van http://www.zimmers.net/
Opmerking: De twee leds in het schema gaan zo nooit branden: Led1 moet worden omgedraaid en Led2 moet met de kathode aan de massa hangen (niet aan 5 volt).
Ik heb deze schakeling in het verleden al wel eens gebouwd en gebruikt,
Vandaag wilde ik de schakeling weer opbouwen maar kreeg hem niet meer aan de praat. Volgens mij heeft het iets te maken met het signaal dat uit de geluidskaart komt, Ik heb namelijk een andere PC sinds ik de schakeling voor het laatst gebruikte.
Daarom besloot ik om het wiel opnieuw uit te vinden en zelf een schakeling te ontwerpen
Mijn schakeling is een uitbreiding op de bovenstaande schakeling.
hier is het schema.
De belangrijkste verandering is dat ik een tweede opamp gebruik (geschakeld als comparator) om de pulsen strakker te maken, en te 'versterken' tot de voedingsspanning (5 volt)
Ik maak gebruik van de LM324N opamp, dat zijn 4 opamps in één behuizing, ik gebruik er slechts 2
Ik hoopte eigenlijk dat de pulsen daarna rechtstreeks gevoerd konden worden aan de C64 maar dat leverde te veel datafouten op. Dat werd opgelost door de pulsen nog 2 maar door een inverter te sturen (de 4049), net als in het originele schema.
Welke Audio Speler??
Toen de pulsen er eenmaal mooi uitzagen had ik verwacht dat het soepel zou verlopen maar geen enkel spel bleek betrouwbaar te laden.
Na veel testen kwam ik er achter dat mijn favoriete audio software (Audacity) niet geschikt bleek om de C64 wav files af te spelen.
Ik heb verschillende spelers getest en kreeg de beste resultaten met Gnome Player (maakt onder water gebruik van MPlayer)
De spellen laden nu foutloos!!
Software
C64 Games downloaden
Voor games ga je naar: TheOldComputer.com
Tap -> Wav
Op Windows kun je de volgende software gebruiken (er zijn er meerdere maar deze heb ik wel eens gebruikt):
WAV-PRG and Audiotap
Op Linux gebruik je bijvoorbeeld deze:
c64tapedecode
Video
In mijn video hieronder zie je hoe het werkt.